Про Фармудзь Івана
Українські народні казки
Іван гойкнув:
— Батькові кості не можна рушати! Скоріше треба кров пролити.
— Та як хочеш битися: чи боротися, чи їстися, чи шаблями рубатися?
— Я боротися не хочу, їстися не знаю. Будемо шаблями рубатися!
Повиймали шаблі и почали рубатися так, що аж земля колишеться. А старші брати сплять і нічого не чують.
Довго билися. Нарешті вдалося Іванові одним махом відітнути всі три голови змія. Коли відрубав, кров полилася потоком, вогонь заливає, сплячих парубків затопляє Іван підняв братів і підпер дровами. Наклав на вогонь, щоб дужче горів. Кров довкола ватри тече, кипить.
Дуже мало встиг відпочити, коли знову чує страшенний шум. Дивиться: ліс на десять кілометрів падає, тріщить, горить. А з пащ змія пломінь хмарою сапає під саме небо.
Прилетів шестиголовий змій. Здалеку риче:
— Песій сину! Пси би твою кров хлебтали! З’їв ти мою молодшу сестру Думаєш, що і мене з світу зведеш? Дивися, шість пащ маю, котрою захочу, тою тебе з’їм! Кості твого няня ще в маминій утробі нам були продані. Ми їх мусимо рознести по сімох державах!
— Батькові кості не руште! Скоріше кров мусимо пролити!
— Ну, як хочеш битися: чи боротися, чи їстися, чи шаблями рубатися?
— Боротися не хочу, їстися не знаю. Будемо шаблями рубатися!
Коли почали рубатися, аж земля задрижала. Довго рубалися. Нарешті Іван влучив момент і одним махом стяв змієві всі шість голів.
І потекла кров. Заливає вогонь, затопляє сплячих.
Попіляник підняв голови братів і підпер їх дровами так, наче б сиділи. Кинув на вогонь багато дров, а сам сів відпочивати. Та не встиг віддихатися, як чує знову страшенний гук: на п’ятнадцять кілометрів ліс падає, тріщить, ломиться, горить. Скелі, каміння кришаться, розпадаються, котяться… Гримить, блискає. Летить дванадцятиголовий змій, здалеку реве, рикає:
— Песій сину! Пси би твою кров хлебтали! Згубив ти моїх двох сестер! Думаєш, що і мене з світу зведеш? Дивися! Я маю дванадцять пащ, котрою захочу, тою тебе з’їм. Такий, як ти, може впасти до мого ока, а я не буду й чути. А ти зі мною думаєш боротися? Кості твого батька ще в материній утробі нам були продані! Ми мусимо їх рознести по сімох державах!
— Нянькові кості не можна рушати! Скоріше треба кров пролити.
— Та як хочеш битися: боротися, їстися чи шаблями рубатися?
— Я боротися не хочу, їстися не знаю! Будемо рубатися!
Почали вони рубатися шаблями так, що аж земля дрижить. Довго боролися. Іванові пощастило одним махом відрубати шість голів, потім влучив і відрубав ще шість голів. Та одна голова знову скочила на своє місце, приросла і крикнула:
— Відрубав ти одинадцять голів, а мене не відрубаєш! Я тебе мушу з’їсти!
Дуже змучився хлопець. Вже не може и шаблею махати. Скільки разів голову не зрубає, стільки разів вона скочить на своє місце й знову приросте. Думає собі Іван: «Ну, тут прийдеться загинути. Та ще раз спробую!»
Махнув шаблею, стяв голову, горло змієві ураз проткнув шаблею і притиснув до землі. Доки голова вирвалася, кров уже охолола. Скочила голова на своє місце, а прирости вже не могла. Кров тече весняною рікою, так тече, наче відкрили загату Закарпатської гідроелектростанції у Вільшанах.
Іван попідкладував своїх братів, немовби стояли, інакше вони потонули б у крові.
Погана кров змій залила ватру, і вогонь погас. Іван бреде в -крові — який високий, така кров глибока. Сів мало відпочити і почав замерзати, бо увесь мокрий. Пробує розпалити вогонь, та не може — запалки промокли. Ніяк закурити. Думає собі: «Як би дрова підпалити?»
Оглядається, чи не видно десь світла. Та ніде нічого. А на цвинтарі ріс височенний ясен. «Вилізу на ясеня, — думає собі, — звідти увиджу десь світло».
І вибрався він на дерево. Дивиться в один бік, дивиться в другий бік, дивиться в третій. Ніде нічого не видить. Дивиться в четверту сторону — побачив маленьке світло.
— Поки злізу з дерева, в моїй голові закрутиться, не буду знати, куди йти, — говорить сам з собою. Додумався кинути шапку на землю в той бік, звідки світилося.
Зліз на землю, знайшов шапку, рушив за світлом. Іде, іде, іде… Але це не так близько, як здається, йшов доти, доки не потрапив до великого, густого пралісу.
Ураз чує: сваряться дві жінки. Коли приступився ближче, вони покликали його:
— Чоловіче, тебе сам бог сюди привів. Ти і розсудиш: котра з нас старша? Ми давно сваримося на цьому.
— А що ви за одні?
— Ми — Ніч і Днина. Вадимося, чи Ніч старша, чи Днина?
Іван вирубав дві жердини, скрутив дві мотузки. Одну жінку прив’язав до одного бука, другу до другого так, щоб одна від одної була на віддалі ста метрів. І пригрозив:
— Аби я не чув вашого голосу! Подумаю над тим, як вас справедливо розсудити. Ви чекайте мене і тихо сидіть А якщо будете сваритися, повернуся і голови вам повідрубую.
Жінки настрашилися и тихо чекають.
А Іван дорожить далі. І приходить він на місце, де горів великий вогонь. Триста сажнів дров було скидано на громаду й підпалено. Довкола ватри лежать колесом опришки і сплять — так розклалися, що де їм ноги, там їм і голова.
Іван дивиться на них і думає собі: «Облягли довкола ватру так, що підступити не можна до неї. Як дістати головню? Лізти через них. Пробудяться». Додумався зрубати малого бучка, розколоти кінець надвоє і вчинити розкіп. Розкіпом сягнув з ватри головню, тихо поніс над опришками. Та жарина впала старшому на черево. Іван на це не дивиться, швидко з вогнем тікає. Тим часом жарина почала пекти опришка. Але той був повним і не почув відразу. А як почув,., прокинувся, схопився на ноги й гукнув:
Джерело:
“Казки з зелених гір”
Запис, упорядкування та редакція –
– П.В. Лінтура, І.М. Чендея
Видавництво: “Карпати“
м. Ужгород, 1965 р.